In Nederland hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen moeite met het gebruik van online diensten, bijvoorbeeld omdat ze slecht zien, horen of niet goed met een muis kunnen werken. Voor hen is een goed toegankelijke website vaak de enige manier om online producten en diensten te kopen. Ook senioren zijn een groeiende groep op internet. Momenteel is al de helft van de 65- tot 75-jarigen online actief. Als je website niet goed toegankelijk is, mis je niet alleen deze belangrijke doelgroep, maar ook loyale klanten die terug blijven komen wanneer ze een positieve ervaring hebben.
Toegankelijkheid is niet alleen voordelig voor mensen met een beperking, het verbetert de gebruikservaring voor iedereen. Denk aan video's met ondertiteling: die worden niet alleen bekeken door mensen met een auditieve beperking, maar ook door mensen in stille ruimtes of onderweg. Bovendien zorgt ondertiteling voor een betere vindbaarheid van je video's in Google, wat resulteert in meer zichtbaarheid en tevreden gebruikers.
Een toegankelijke website heeft ook zakelijke voordelen. Websites die voldoen aan toegankelijkheidsstandaarden scoren beter in zoekmachines, wat leidt tot meer verkeer en hogere conversies. Daarnaast dalen de kosten voor onderhoud en klantenservice, omdat een goed toegankelijke site gebruikers in staat stelt zelfstandig hun weg te vinden. Bij Web Creators adviseren we daarom elke ondernemer om te investeren in digitale toegankelijkheid. Zo verbeter je de gebruikservaring voor iedereen, verhoog je je online zichtbaarheid en verlaag je tegelijkertijd je kosten.